איך לנהל את הזמן שלי טוב יותר?

מאת | 2019-01-07T11:56:51+00:00 7 בינואר 2019|אימון אישי, קריירה|0 תגובות

אני מרגישה שאני פשוט לא מספיקה כלום, איך אני יכולה לנהל את הזמן שלי יותר טוב?

את רחל פגשתי בחברה בה היא עובדת – כעשר דקות איחור מהמועד בו קבענו.

"אני ממש מצטערת", היא אמרה בעודה מתנשפת, אוספת ביד אחת את המחשב, זורקת הערה למישהו שתחזור אליו יותר מאוחר, מעיפה את העט מהשולחן על הדרך ומחייכת חיוך נבוך ומיואש בו זמנית.

"אני כל הזמן בהרגשה שאני רצה סביב הזנב של עצמי ובסוף שום דבר לא יוצא כמו שהייתי רוצה"
היא אמרה.

"את חייבת לתת לה כלים. זה לא הגיוני איך שהיא עובדת, והיא עוד ממשיכה לעבוד מהבית מה שבסוף יגמור לה את כל האנרגיות והיא תתייאש ותתפטר!"
אמרה לי ראש הצוות שלה.

אז איך מנהלים את הזמן באופן יעיל יותר?

רחל היא עובדת מצוינת. מקצועית, אכפתית, משקיעה ונעימה לסובביה.
כחלק מתפקידה היא עוסקת בפיתוח כמו גם במתן מענה על בעיות שוטפות וחניכה של עובד חדש.
חוץ מזה היא אמא לשני ילדים קטנים, אשה לבעלה, בת להוריה, חברה לחבריה – בקיצור אין רגע דל.

"אני לא מבינה איך אפשר לאזן בין כל הדברים בעבודה ועוד בין הבית לעבודה בכלל נשגב מבינתי"
היא אמרה.

אז זהו, ההבנה הראשונה החשובה היא שאין באמת דבר כזה work life balance איזון בין הבית לעבודה, יש work life management.

אנחנו יכולים לנהל את השקעת הזמן שלנו במרחבים השונים. אי אפשר לתת אותו באופן שווה.
לכל בחירה יש מחיר, ככל שנשכיל מראש להודות בזה, לפחות המחירים יהיו כאלה שאנחנו מוכנים לשלם.

אז איך כדאי להתחיל לנהל את הזמן שלנו? כמה עצות קטנות שיעזרו לכם (ולרחל) להשליט מעט סדר בבאלגן:

work life management

  • ראשית ציינו לעצמכם על מה בשום פנים ואופן אתם לא מוכנים לוותר. בין אם מדובר במשימות בעבודה שאתם יודעים שרק אתם יכולים או מאוד רוצים לבצע, ובין אם זה מתייחס לעבודה מהבית, שעות יציאה הביתה, או מספר שעות שינה בלילה. ברגע שאנחנו יוצרים לעצמנו בהירות על מה הכי משמעותי עבורנו, עבור מה אנחנו מוכנים להשקיע זמן ומאמץ זה כבר אומר שכל השאר חשוב, אבל פחות.

  • אחרי שוידאנו מה חשוב לנו – כדי שנעמוד במה שהחלטנו, כדאי ישר למקם את הדברים ביומן או ב- calender , או בשניהם 😊. לדוגמה: אם החלטתי שאני יוצאת הבייתה פעמיים בשבוע בשעה ארבע: קודם כל – לסמן את הימים הללו ביומן כדי שלא יקבעו לי פגישות. כדי שאייצר לעצמי מחויבות. כדי שזה יקרה. חשוב בשלב הזה לא לעבור מאפס קמ"ש למאה שמונים… אם רחל עבדה עד עכשיו כ-3-4 פעמים בשבוע מהבית לאחר שעות העבודה, לא הגיוני שתגדיר לעצמה 0 שעות עבודה. נתחיל בלהגדיר צמצום הדרגתי.

  • השאלה הבאה היא מה מפריע לנו בדרך למה שהגדרנו לעצמנו כקריטי עבורנו. לדוגמה: עבור רחל העבודה מהבית הייתה הכרח מאחר וזו הייתה הדרך היחידה שמצאה לייצר לעצמה את השקט הנדרש כדי לכתוב קוד. השאלה הנשאלת היא, מה צריך כדי שמרחב העבודה יאפשר זאת. איך כן? במקרה שלה הגדרנו לדוגמה שהיא סוגרת יום ביומן וחדר ישיבות. במהלך היום הזה היא לא יושבת במקומה הרגיל, חשופה לשאלות והפרעות, אלא רק בחדר הישיבות, בשקט, כותבת קוד. שוב, חשוב לא להתעלם מהבעיתיות – אלא לנהל אותה. במקרה הזה, מאחר ורחל לא תהיה זמינה משך היום למתן מענה לשאלות – הגדרנו שעה בסוף יום העבודה בו היא תענה על מיילים דחופים. כמו כן הגדרנו איש קשר, שבמידה שתהיה תקלה הפוגעת בלקוחות בזמן אמת – יפנה אליה את הבעיה. בינתיים, כבר חלפו חודשיים וזה עוד לא קרה…

  • בהמשך לשאלה של מה מפריע לנו, פעמים רבות המעבר בין משימות מפריע לסיום משימה. מיילים שקופצים, טלפונים, ווטאסאפים, שקשורים לעבודה או שלא. אין סוף הסחות דעת אשר מקשות על הריכוז. גם כאן לא הגיוני לומר "אל תעני לטלפונים/ מיילים/ ווטסאפים / אנשים באמצע משימה". זה לא ממש ישים. מה שכן ישים הוא להגדיר משבצות זמן שבהן אני מרוכזת במשימה מסוימת, ומתי אני מפסיקה ובודקת את כל השאר. נניח להתחיל את הבוקר עם סריקת מיילים מאתמול ולשוב למיילים רק כעבור 3 שעות. להשקיט את הטלפון לפרקי זמן מסוימים, לומר לאנשים שפונים בשאלה :"צר לי, רק עוד שעתיים אוכל לחזור אליך". או " שלחי לי במייל בבקשה ואתייחס".

  • חשוב להיות מאוד כנים עם עצמנו. זה שנאמר לעצמנו: זהו! היום אני אצא בזמן! לא יגרום לנו לצאת בזמן, אם זה לא עבד בחודשים שעברו… כדאי לשאול את עצמנו – מה צריך לשנות כדי שזה יקרה? נניח – לשים תזכורת חצי שעה לפני זמן. לבחור את אופי הפעילות בשעות האלה שלא יגרור אותנו. לחבור למישהו שידרבן אותנו, או כל רעיון אחר שטרם ניסינו.

  • בתוך מסגרת העבודה, חשוב לשים לב מה אנחנו לוקחים על עצמנו, שלא רק שלא מקדם אותנו אלא גם מונע קידום אחרים. אם יש עובד חדש בצוות (בין אם הוא כפוף אלי או עמית), על אף שסביר להניח שבשלב זה, אני אעשה את העבודה שלו טוב ממנו, אין טעם שאקח ממנו מטלות משום שזה לא משרת אף אחד מהצדדים לאורך זמן. גם אם משהו בעבודה יעשה פחות טוב כרגע, זה יוריד מהעומס בטווח הארוך ויקדם עובד נוסף שיכול לבצע את אותן המטלות היטב.

  • שאלה נוספת שאני מציעה לאנשי לשאול את עצמם הוא "מה יכול להיעשות על ידי מישהו אחר?", "האם הכרחי שזה יהיה אני?" לעיתים מי שלצידנו פחות עמוס, או שיש לנו אמצעים  להוציא פעילויות למקור חוץ,  ואנו לא עושים זאת. לפני שמסתערים – לבחון על מה, והאם זה נכון. כשאנחנו עושים את כל השינוי הזה, חשוב, אולי אף הכרחי לתת לעצמנו מרחב טעות. לא הכול יצליח לנו ישר. לפעמים נגלוש להתנהלות הקודמת, לפעמים נאכזב אנשים שהתרגלו מאיתנו למענה מייד. זה בסד, זו חלק מהדרך. חבל לבזבז את הזמן בהלקאה עצמית, עדיף להתרכז באיך לתקן.

אז קחו את הזמן, תארגנו לכם את השבוע,
ושיהיה בהצלחה

מאמנת אישית-עסקית מתמחה בחברות הייטק בסביבה גלובלית ובאימון וליווי מנהלים בדרגים שונים. בעלת תואר ראשון בקרימינולוגיה ומדעי המחשב.

השאר\י תגובה